0
0
        

متاسفانه پایان تعطیلات نوروزی در موارد بسیاری با اضافه‌وزن و اختلالات گوارشی در برخی افراد همراه است. اگر بخواهیم توصیه تغذیه‌ای اساسی و مهم برای سپری کردن تعطیلات نوروز همراه با حفظ سلامتتان داشته باشیم، باید بگوییم در این ایام، رعایت کردن تعادل، تناسب و تنوع تغذیه‌ای مانند سایر روزهای سال ضروری است. شما باید برای پیشگیری از پرخوری در ایام تعطیلات، اول از همه ساعت استراحت و خواب خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که برنامه‌هایتان براساس شب‌بیداری و روزخوابی نباشد. شب‌بیداری‌های مستمر می‌تواند میل به پرخوری و احتمال افزایش وزن در این ایام را بیشتر کند.
از طرف دیگر، این ایام زمان مناسبی برای رسیدن به تناسب اندام و خلاص شدن از اضافه‌وزن است. به این منظور توصیه می‌شود به‌جای برگزاری مداوم مهمانی‌های خانوادگی در منزل، سعی کنید دورهمی‌های دوستانه یا خانوادگی‌تان را در فضای آزاد، مانند پارک‌، جنگل‌ و... برگزار کنید. به این ترتیب، هم حس صمیمیت بیشتری میان اعضای خانواده ایجاد خواهد شد و هم فرصت کافی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی خانوادگی مانند ورزش‌های گروهی یا پیاده‌روی‌های گروهی فراهم خواهد شد.
همیشه به خاطر داشته باشید روی‌هم‌خوردن مواد غذایی مختلف، از شایع‌ترین دلایل ابتلا به مشکلات گوارشی مختلف مانند ریفلاکس، سوء‌هاضمه، دل‌درد، اسهال یا استفراغ است بنابراین باید در منزل یا مهمانی حتما اصل تعادل و تناسب را در خوردن خوراکی‌های عیدانه رعایت کنید و حد محدودی برای خوردنتان در نظر بگیرید.
دکتر سیدضیاءالدین مظهری
متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام