0
0
        

سالیان سال است پیرسینگ گوش به عنوان یک جراحی زیبایی سرپایی متعارف شناخته شـــــده ولی اخیرا شاهد پیرسینگ نواحی مختلف بدن هستیم که برخی از آنها بسیار عجیب و تصور آنها بسیار دردناک است. هدف از پیرسینگ آویزان کردن زیورآلات زیبای گوناگون برای زیبایی بخشیدن به یک ناحیه‌ خاص است. گروهی از افراد به انجام این جراحی زیبایی واکنش‌های منفی نشان می‌دهند اما گروه دیگری که تعداد زیادی را شامل می‌شوند و روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، خواهان این جراحی هستند که اغلب در مدت بسیار کوتاهی انجام می‌گیرد.
یکی از پیرسینگ‌های غیرمتعارف که روزبه‌روز طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کند، پیرسینگ ناحیه‌ تناسلی است که برخی پزشکان یا افرادی که دوره کوتاهی در این زمینه دیده‌اند انجام می‌دهند. پیرسینگ ناحیه ژنیتال مانند پیرسینگ نواحی دیگر با هدف افزایش زیبایی این ناحیه انجام می‌گیرد. علاوه بر اینها افزایش تحریک جنسی یکی دیگر از انگیزه‌های انجام این عمل است.
اگر این عمل به درستی انجام نشود می‌تواند با توجه به اینکه کدام ناحیه ژنیتال سوراخ شده باشد عوارض مختلفی داشته باشد. برخی از این عوارض به علت حساسیت بالای ناحیه ژنیتال ممکن است جبران‌ناپذیر باشد. از عوارض پیرسینگ ناحیه تناسلی در زنان می‌توان به عفونت مجاری ادراری، آسیب به کلیتوریس، خونریزی شدید، کاهش میل جنسی و... اشاره کرد، به‌خصوص پیرسینگ کلیتوریس به علت حساسیت بالای این ناحیه نیاز به متخصص و آشنایی فرد به ساختار این قسمت دارد زیرا هرگونه آسیب به این ناحیه ممکن است غیرقابل‌جبران باشد.
انجام این جراحی در محیطی کاملا بهداشتی و استفاده از وسایل استریل نکته حائز اهمیتی در پیشگیری از ایجاد عفونت است. مراکز معتبر معمولا خدمات بهداشتی کاملی ارائه می‌دهند. حتما باید به این نکته توجه کرد که اگر این جراحی با سوزن استریل و تحت شرایط کاملا بهداشتی انجام نشود، امکان عفونی شدن جایی که سوراخ شده بسیار بالا می‌رود، به‌خصوص در ناحیه ژنیتال که بسیار حساس است و هرگونه جراحی در این ناحیه حتی جراحی پیرسینگ مستلزم آشنایی فرد به ساختار دستگاه تناسلی زنان و همچنین ابزارهای کاملا استریل است. استفاده نکردن از وسایل استریل و بی‌توجهی و کم‌اهمیت دانستن این نکات ممکن است باعث ورود ویروس‌‌هایی کشنده به بدن فرد شود. مخصوصا اگر از سوزنی استفاده شود که قبل از آن برای فرد دیگری استفاده شده باشد.
یکی از روش‌های سوراخ کردن نواحی مختلف بدن استفاده از تفنگ‌های صنعتی پیرسینگ است. این تفنگ‌ها به راحتی نقطه دلخواه را سوراخ می‌کنند و باعث آسیب رساندن به بافت مورد نظر می‌شوند. به همین دلیل تحت هیچ شرایطی نباید از این تفنگ‌ها استفاده کرد.
اصولا توصیه می‌شود افراد قبل از انجام این جراحی واکسن کزاز تزریق کنند. هرچند اشخاصی که تا چند سال گذشته (10 سال و بیشتر) واکسن کزاز دریافت نکرده‌‌اند، باید این واکسن را تزریق کنند. بسیاری از مراکز غیردرمانی که پیرسینگ توسط فردی غیرمتخصص انجام می‌شود به این نکته توجه نمی‌کنند.
نکته مهم دیگری که در انتخاب‌ جواهر مورد نظر باید به آن توجه کرد ابعاد آن است؛ یعنی علاوه بر توجه به کیفیت باید به ابعاد شیء تزئینی هم توجه کرد زیرا ممکن است استفاده از یک‌ جواهر ‌ریز، باعث ورود آن به نواحی داخلی بدن شود.
به علت سوراخ شدن قسمتی از بدن، فرد دچار خونریزی کمی می‌شود. به همین دلیل افرادی که دارای مشکلات خونی مانند مشکل در انعقاد خون هستند، حتما باید قبل از انجام این عمل این موضوع را بیان کنند. همچنین در بیماران دیابتی ضروری است که این موضوع قبل از انجام هر گونه اقدامی مطرح شود.
گاهی فرد پس از انجام پیرسینگ هنگام رابطه زناشویی دچار درد و در برخی موارد خونریزی می‌شود.
حتما قبل از انجام پیرسینگ به این نکته توجه کنید که آیا شما جزو آن گروه از افرادی هستید که هنگام زخم و ترمیم آن خیلی زود گوشت اضافه می‌آورید؟ اگر پاسخ مثبت است، بهتر است کمی تامل کرده و با فرد متخصص مشورت کنید.
انجام پیرسینگ ناحیه ژنیتال در خانم‌های باردار اصلا توصیه نمی‌شود. این خانم‌‌ها باید بدانند هرگونه انجام جراحی‌های غیرضروری روی نواحی مختلف بدن به‌ویژه ناحیه ژنیتال ممکن است باعث آسیب به جنین آنها شود.
پس از انجام پیرسینگ باید تا مدتی که زخم بهبود می‌یابد، از محل آن محافظت کرد تا دچار عفونت یا هر مشکل دیگری نشود. اگر قسمت مورد نظر دچار قرمزی طولانی همراه با تورم و درد شد، بهتر است با متخصص مشورت کنید و موضوع را با او در میان بگذارید. خروج مایع زردرنگ هم نیازمند مراجعه به پزشک است.
پس از دیدن هر مورد غیرطبیعی سعی بر خارج کردن‌ جواهر استفاده‌شده برای پیرسینگ خود نکنید تا فردی که آن را کار گذاشته پس از معاینه شما این کار را انجام دهد.
بانوانی که قصد دارند پیرسینگ ناحیه ژنیتال انجام دهند باید همه‌‌ ‌جوانب بهداشتی و زیبایی این موضوع را قبل از هرگونه اقدامی بسنجند.
دکتر لیلا خلیلی
جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام