0
0
        

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های بشر در طول زندگی است و علائمی مانند آبریزش بینی، زکام، سرفه، گلودرد و عفونت سینوس‌ها دارد. در طب سنتی این ‌ترشحات را که از بینی خارج می‌شود «زکام» و ‌ترشحات پشت حلق را «نزله» می‌نامند. این‌ ترشحات موادی بیماری‌زا هستند که باید پاک شوند و به هیچ وجه نباید مانع خروج آنها شد.
استفاده از گیاهان خلط‌آور، ضدعفونی‌کننده و نرم‌کننده سینه و ضدآبریزش بینی به اشکال مختلف مانند جوشانده، بخور، ملین و... در گذشته بسیار مرسوم بوده اما هرگونه دارویی که مانع آبریزش بینی هنگام سرماخوردگی شود، مضر است و باعث احتباس‌ ترشحات در بدن و غلیظ شدن و تبدیل آنها به نزله می‌شود که خودش عامل بیماری‌های گوناگون است.
مصرف آنتی‌هیستامین
متاسفانه مصرف آنتی‌هیستامین و قرص سرماخوردگی و انواع قرص‌هایی که حاوی آنتی‌هیستامین هستند، از آبریزش بینی جلوگیری و در عملکرد طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌کند. هنگام سرماخوردگی به پشت (طاقباز) نخوابید و زیر سر را با بالش بلند نگه دارید تا مانع ریختن ‌ترشحات مذکور به حلق و ریه شود. در همان مراحل اولیه و شروع سرماخوردگی این موارد را رعایت کنید؛ غرغره کردن آب ولرم همراه با نمک یا جوش شیرین و نوشیدن فراوان مایعات گرم، استفاده از بخورهای گیاهی، استراحت و پوشش مناسب.
استفاده از جوشانده‌ها
برای بهبود زکام در فصل زمستان، جوشانده‌ای مرکب از گیاه زوفا، شیرین بیان و انجیر (به میزان مساوی) تهیه و سپس صاف کرده و با کمی‌ ترنجبین شیرین کنید و روزی 2 لیوان بنوشید. خوردن آش جو یا ماش با اسفناج، کدو، گشنیز و چغندر نیز مناسب است. می‌توانید به عنوان غذا، حریره‌ای با سبوس گندم، مغز بادام و عسل درست کرده و میل کنید. همچنین به جای آب از شربت گرم عسل و گلاب استفاده کنید.
فواید عسل در درمان سرماخوردگی
اگر می‌خواهید کمتر سرما بخورید، هر روز صبح 3 لقمه عسل با موم بخورید (طب‌الرضا) چرا که آنتی‌اکسیدان فراوانی در موم عسل وجود دارد.
پژوهش‌های جدید نشان داده با گرفتن موم از عسل بسیاری از خواص سودمند آن کاهش می‌یابد. مقداری سیاهدانه را در سرکه خیس کرده و بعد آن را مثل اسفند دود کرده و دود آن را استنشاق کنید.
مصرف چای پونه و بابونه
مصرف مداوم چای پونه و چای بابونه در فصل زمستان قدرت سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. حتی برای بخور دادن می‌توانید بابونه، بومادران، آویشن و شوید را بجوشانید و استفاده کنید. چوب میخک هم یک بخور فوق‌العاده است زیرا بسیار معطر است و باعث باز شدن مجاری تنفسی می‌شود.
مصرف بلغور نیز بسیار مفید است؛ به این صورت که حدود 2 پیمانه بلغور را با حدود 1 کیلوگرم پیاز و آب روی شعله ملایم حرارت دهید تا کاملا لعاب بدهد و پیازها درآن حل شود. این معجون حتی برای کاهش ابتلا به سرماخوردگی نیز مفید است.
سیستم دفاعی بدن
در زمان سرماخوردگی، سیستم دفاعی بدن ضعیف و در نتیجه قدرت مقابله با بیماری کم می‌شود.
روغن سروکوهی یا ارس متابولیسم بدن را تحریک و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. فراموش نکنید مصرف داروهای شیمیایی بدون تجویز پزشک و به میزان زیاد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، پس بهتر است همراه درمان دارویی، روش‌هایی برای ارتقای سیستم ایمنی بدن نیز به کار ببندید.
نکته مهم اینکه داروهای گیاهی برای گلودردهای چرکی مناسب نیستند (با توجه به طولانی بودن دوره‌های اثرگذاری) و درمان باید طبق نظر پزشک انجام بگیرد اما تقویت بدن همواره و همیشه مورد توجه طب قدیم و طب جدید بوده و است.
منبع: zendegionline.ir




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام