0
0
        

تابستان زمان مناسبی برای سر‌گرمی و فعالیت در فضای باز است. در این فصل از سال بسیاری از خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و برای داشتن سفری تفریحی و خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی می‌کنند. در عین حال و با‌ وجود تمام شور و نشاطی که برای گذراندن یک تابستان عالی و به‌یادماندنی داریم یک موضوع بسیار مهم و پراهمیت را به هیچ عنوان نباید فراموش کنیم. این موضوع مهم چیزی نیست جز نگهداری و مراقبت درست از پوست به‌ویژه در طول تابستان و زمانی که پوست‌مان بیش از اندازه در معرض تشعشعات مضر خورشیدی و آفتاب‌سوختگی‌های ناخوشایند ناشی از آن قرار دارد. در مقایسه با سایر فصل‌ها، آفتاب تابستان داغ و سوزاننده‌‌تر است و در صورت برخورد مداوم اشعه‌های خورشیدی با پوست ممکن است دچار مشکلات متعدد و جدی پوستی شویم. برای مثال، عوارضی مانند قرمزی و تیرگی بیش از اندازه پوست، تاول و خشکی که همگی از شایع‌ترین آثار منفی آفتاب داغ تابستان روی پوست ما هستند. بسیاری از افراد برای رفع آفتاب‌سوختگی از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌کنند اما همه ما به خوبی می‌دانیم تقریبا هیچ ماده شیمیایی‌ای وجود ندارد که عوارض جانبی نداشته باشد و حتی در مواردی دیده شده تداخل استفاده از این مواد شیمیایی با آفتاب‌سوختگی می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جدی‌تری هم باشد. پس برای درمان آفتاب‌سوختگی چه می‌توان کرد؟ آیا ترفند یا راهکار ایمنی برای از بین بردن این معضل پوستی وجود دارد؟ خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است و بهترین راه‌حل، جایگزین‌ کردن ماسک‌های طبیعی و خانگی است که مصرف آنها نه‌تنها برای از بین بردن آفتاب‌سوختگی و تاثیرات منفی ناشی از آن مفید است، بلکه می‌تواند به شادابی و سرزندگی دوباره پوستتان هم کمک‌ کنند. به همین منظور و به بهانه فرارسیدن فصل تابستان در ادامه با بهترین ترکیبات طبیعی آشنا خواهید شد که در حل این مساله کاملا کارآمد خواهند بود. پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است اما متاسفانه اغلب اوقات مراقبت درست و شایسته از آن را فراموش می‌کنیم. درحقیقت همان‌طور که نگهداری و سالم بودن سایر اعضای بدن مانند قلب، ریه‌، کلیه‌، روده‌ و... مهم و حیاتی است، پوست هم نیازمند مراقبت یکسان است.
پوست چگونه دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود؟
در پوست بدن همه ما ماده‌ای به نام «ملانین» وجود دارد. درحقیقت وجود همین ملانین است که به پوست رنگ می‌‌بخشد. تجمع ملانین در افرادی که دارای پوست تیره‌ هستند نسبت به افرادی که پوست روشنی دارند، بیشتر است. در بدن ما سلول‌هایی به نام «ملا‌نوسیت‌ها» وجود دارد که تولید‌کننده ملانین از طریق پیدایش یا تولید ملانوزوم‌ها هستند. بدن انسان ملانین را برای محافظت و جلوگیری از آسیب‌‌دیدگی لایه‌های عمیق‌تر پوست تولید می‌کند. زمانی که شما برای طولانی‌مدت و بیش از اندازه در معرض اشعه‌های UV قرار می‌گیرید پوستتان ملانین بیشتری تولید می‌کند تا به این ترتیب از وقوع آسیب بیشتر پیشگیری شود. این روش مکانیسم دفاعی و طبیعی بدن ماست. این تولید اضافی یا بیش از حد ملانین باعث تغییر رنگ پوستتان می‌شود. در نتیجه، افرادی که دارای پوست تیره‌ هستند پوستشان قهوه‌ای پر‌رنگ‌ و افراد دارای پوست روشن، پوستشان قرمز خواهد شد. علاوه بر این، سوختگی یا آفتاب‌سوختگی به خودی‌خود هم می‌تواند باعث ایجاد کک‌ومک یا ایجاد لکه‌های نا‌هموار با رنگ‌های متفاوت نسبت به پوستتان شود. با این وجود، مجاورت متعادل و در حد متوسط پوست با نور خورشید نه‌تنها زیانبار نیست، بلکه مفید هم هست و باعث تولید و تامین ویتامین D لازم برای بدن می‌شود.
ماسک‌های خانگی و طبیعی برای رفع آفتاب‌سوختگی کدامند؟
همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد مواد و ترکیبات به‌کاررفته در ساخت تمامی این نوع ماسک‌ها طبیعی و بدون عوارض جانبی است. تنها نکته قابل‌توجه ایجاد حساسیت احتمالی و نادر در برخی افراد است که در صورت دیده شدن هر نوع از آن مصرف ماسک باید بلافاصله قطع شود. توصیه می‌کنیم همیشه قبل از استفاده از هر نوع ماسکی ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست دست یا پشت گوش امتحان کنید و در صورت نداشتن حساسیت آن را استفاده کنید.
1. ماسک زعفران و شیر
استفاده از زعفران در آیورودا (یک علم باستانی و کهن در هند) بسیار متداول است. قرن‌هاست که از زعفران برای سفید و روشن‌کردن پوست به طور طبیعی و سنتی استفاده می‌شود. علاوه بر این، زعفران خواص مفید دیگری هم دارد، برای مثال این ماده طبیعی کمک می‌کند سلول‌های بدن تولید و ترمیم شوند و همزمان مانند داروی ضد‌افسردگی عمل می‌کند تا ضمن تنظیم فشارخون از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری شود. مصرف زعفران باعث تولید سلول‌های خونی می‌شود و در درمان آکنه و سایر بیماری‌های پوستی موثر است. شیر هم درست شبیه زعفران دارای خواص مفید و مشابهی برای بدن و پوست ماست. شیر به سلامت و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و رنگ و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، شیر مانند پاک‌کننده‌ای طبیعی منافذ بسته‌شده پوست را پاک‌سازی کرده و به تنفس بهتر آن کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک مفید کافی است 4 یا 5 قاشق غذا‌خوری شیر را در ظرفی مناسب کمی گرم کنید و 2 تا 3 قطره آبلیموی تازه به آن اضافه کنید. سپس چند رشته زعفران به سایر ترکیبات اضافه کرده و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید. ماسک شما آماده مصرف است و باید آن را روی تمامی نواحی‌ای که دچار آفتاب‌سوختگی شده به آرامی ماساژ دهید. به غیر از پوست صورت، گوش‌ها و بینی هم نسبت به سایر اعضا بیشتر در معرض آفتاب‌سوختگی قرار دارند پس توصیه می‌شود برای این نواحی هم از این ماسک مفید استفاده کنید. اجازه دهید ماسک 5 تا 10 دقیقه روی پوستتان بماند و بعد آن را با آب سرد بشویید و کرم مرطوب‌کننده بزنید.
2. ماسک خیار و گوجه‌فرنگی
خیار علاوه بر اینکه طعم و مزه خوبی دارد برای پوست هم بسیار مفید است. خوردن خیار مانع ایجاد یبوست می‌شود و مصرف آن مقدار زیادی از پتاسیم و فیبر‌های ضروری برای بدن را تامین خواهد کرد. علاوه بر این، خیار دارای خاصیت ضد‌التهابی، ازبین‌برنده سلولیت، منقبض‌کننده منافذ باز پوست، آبرسان و ازبین‌برنده تیرگی‌های روی پوست هم است. یکی از موارد پر‌مصرف خیار استفاده از آن در ساخت و تهیه بسیاری از سفید‌کننده‌ها و روشن‌کننده‌های پوست است. از سوی دیگر گوجه‌فرنگی هم از تاثیرات منفی و مخرب ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌کاهد و به باز‌سازی و ترمیم سلولی کمک چشمگیری می‌کند. به طور کلی توصیه می‌شود برای داشتن پوستی بی‌عیب و نقص از این ماسک ساده اما مفید به طور مستمر و منظم استفاده کنید. شما می‌توانید یک تکه گوجه‌فرنگی را برش بزنید و آن را به طور مستقیم روی پوستتان ماساژ دهید. مطمئنا تهیه ماسک صورتی که حاوی هر دو این ترکیبات باشد می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد. یک گوجه‌فرنگی را رنده کنید یا در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا پوره شود. پوره گوجه را در کاسه مناسبی بریزید و به آن نصف قاشق غذا‌خوری خامه اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. در ادامه یک قاشق غذا‌خوری پودر زرد‌چوبه و یک قاشق غذا‌خوری عسل به سایر مواد اضافه کنید و بعد از اینکه آب یک لیموی کوچک و تازه را گرفتید، 3 تا 4 قطره از آن را همراه 2 قاشق غذا‌خوری آرد برنج مخلوط و به سایر مواد اضافه کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را خوب هم بزنید تا مواد به طور یکسان با هم مخلوط شوند. ماسک را روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید و بگذارید 20 دقیقه بماند و بعد آبکشی کنید.
3. ماسک کلم و زرد‌چوبه
احتمالا همه ما از خاصیت و توانایی زرد‌چوبه در حفظ سلامت و پاک‌سازی بدن آگاه هستیم اما آیا می‌دانستید کلم هم می‌تواند ماده مفیدی برای تهیه یک ماسک عالی برای پوستتان باشد؟ درحقیقت عصاره یا آب کلم حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد شیمیای گیاهی است که هر دو این ترکیبات عالی آثار مخرب ناشی از رادیکال‌های آزاد مانند جوش‌های سرسیاه، آکنه و جوش را تا حد زیادی خنثی می‌کنند. علاوه بر این، ویتامین‌های موجود در آن مانند ویتامین A، C و Eمانع ایجاد سایر آسیب‌دیدگی‌های پوستی می‌شود و پوست را نرم، درخشنده و با طراوت می‌کند. با توجه به میزان ماسکی که می‌خواهید درست کنید مقداری کلم را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا خرد و له شود. سپس آن را در ظرف مناسبی بریزید و بعد از اینکه چند قطره آبلیموی تازه به آن اضافه کردید تمامی مواد را خوب هم بزنید. در ادامه یک قاشق غذا‌خوری عسل و یک نوک انگشت پودر زرد‌چوبه به سایر مواد اضافه کنید. توصیه می‌کنیم برای انسجام بخشیدن بیشتر به مواد مقداری آرد برنج یا ذرت به آن اضافه کنید تا خمیر مناسبی تهیه شود. ماسک را 20 تا 25 دقیقه روی پوست خود بگذارید و بعد با آب سرد بشویید و کرم مرطوب‌کننده بزنید.
4. ماسک لیمو و آلوئه‌ورا
به طور کلی استفاده از آلوئه‌ورا در تهیه محصولات آرایشی، دارویی و سایر ترکیبات گیاهی مرسوم است. شواهد به دست آمده از اسناد تاریخی مصر باستان حاکی از آن است که آلوئه‌ورا در درمان بسیاری از بیماری‌های داخلی و مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ماده ژل‌مانند موجود در برگ‌های بلند این گیاه معجزه‌آساست. این ژل دارای ترکیبات مفیدی از جمله لِکتین، مانان و پلی‌ساکارید است که همگی خواص درمانی بسیار مفیدی دارند. علاوه بر این آلوئه‌ورا حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری هم است که در درمان و تسکین آفتاب‌سوختگی تاثیر‌گذار هستند. برای تهیه این ماسک نیاز به کاسه یا ظرف دیگری نخواهید داشت. کافی است مقداری ژل آلوئه‌ورا را کف دستتان بریزید و 2 تا 3 قطره آبلیموی تازه به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید میزان لیموی مورد مصرف در این ماسک نباید بیشتر از مقدار ذکرشده باشد. سپس با استفاده از انگشتان دست دیگر مواد را با هم ترکیب کنید و روی محل موردنظر ماساژ دهید. بعد از گذشت 20 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.
5. ماسک بلغور جو ‌دو‌سر و کره
استفاده از بلغور جو ‌دو‌سر و کره ترکیب بسیار مناسبی برای رفع سوختگی ناشی از آفتاب خواهد بود. بلغور جو ‌دو‌سر بین انواع مختلف غلات حاوی بهترین نوع آمینواسید‌هاست. این ماده خوراکی سرشار از سیلیس هم هست و دقیقا به دلیل وجود این ترکیبات است که می‌تواند به بهترین نحو ممکن باعث حفظ رطوبت لازم برای پوستتان شود. مهم‌تر اینکه استفاده از بلغور جو ‌دو‌سر تقریبا برای هر نوع پوستی ایمن و بی‌ضرر است. برای تهیه این ماسک مفید 2 قاشق غذا‌خوری بلغور جو ‌دو‌سر را همراه 3 قاشق غذا‌خوری کره آب‌شده و 1 قاشق غذا‌خوری عسل مخلوط کنید تا خمیر شوند. ماسک را روی پوستتان بگذارید و به شکل دورانی ماساژ دهید. بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه آن را آبکشی کنید و کرم مرطوب‌کننده بزنید.
ترجمه‌: سحر نیکزادی




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام