0
0
        

آثار و فواید ورزش یوگا برای مغز، آرام‌سازی جسم و روح، کمردرد و بیماری‌هایی مانند ام‌اس، مبحثی است که از منظر گروهی از محققان همواره مورد بررسی بوده است. این ورزش مفید، شاخه‌های بسیاری دارد که یکی هم یوگای صورت است. یوگای صورت مجموعه‌ای از تمرین‌هاست که روند بهبود و تقویت طراوت و جوان‌سازی پوست را تسهیل می‌کند. در آستانه روز جهانی یوگا، این مطلب نگاهی می‌اندازد به آثار شگفت‌انگیز یوگای صورت.
به گزارش نیویورک تایمز، تحقیقی به سرپرستی دکتر مراد آلام، معاون رئیس امراض پوستی دانشگاه نورس وسترن انجام گرفت که 20 هفته طول کشید. در این تحقیق به یک گروه 27 نفری از زنان بین گروه سنی 40 تا 65 سال آموزش داده شد در 8 هفته اول روزانه 30 دقیقه و در 12 هفته باقیمانده 3 تا 4 بار در هفته تمرین‌های مخصوص صورت را انجام دهند. از این زنان در هفته هشتم و بیستم عکس گرفته شد.
سپس محققان عکس‌ها را به متخصصان پوستی که نمونه آماری را نمی‌شناختند، نشان دادند و از آنها خواستند در مورد ویژگی ظاهری صورت زنان اظهارنظر کنند. متخصصان پوست بهبود پوست آنها را به‌خصوص روی گونه‌ها ملاحظه کردند. همچنین در آخر کار سن زنان را متوسط 3 سال جوان‌تر از آغاز تحقیق تخمین زدند.
تمرین‌ ویژه صورت چیست؟
به گفته یک متخصص پوست به نام «سیلیلا ونگ» با این تمرین‌ها انگار که صورتتان به باشگاه می‌رود. صورت تنها قسمتی از بدن است که تمرین ورزشی مورد نیازش را ندارد. در واقع ماهیچه‌های زیادی زیر پوست قرار دارند که برای تقویت آنها به تمرین ورزشی نیاز است. او اضافه می‌کند: «دلیل اصلی اینکه مردم ورزش‌های صورت را انجام می‌دهند، از بین بردن نشانه‌های پیری مانند شل شدن و افتادگی پوست است. با ورزش صورت و سفت شدن ماهیچه‌ها، به طور بالقوه ظاهر صورت کشیده‌تر و باز‌تر می‌شود.»
این مجموعه تمرین ذکرشده در تحقیق علمی فوق، همان یوگای صورت است که به شما قول می‌دهد همان کاری را با صورتتان انجام دهد که با بدنتان انجام می‌دهد؛ یعنی آرام‌سازی و عضله‌سازی.
پیش به سوی بی‌نیازی از بوتاکس و آرایش
طرفداران این ورزش اظهار می‌کنند یوگای صورت می‌تواند صورت را آرام کند و درنهایت باعث صاف شدن چهره پر از تنشی شود که مدام بی‌آنکه بدانیم برای خود می‌سازیم.
با آرام و رها کردن ماهیچه‌های صورت به‌ویژه در قسمت‌هایی مانند فک و پیشانی که معمولا به آنها فشار می‌آوریم، می‌توانیم خود را از گریم روزانه و حتی بوتاکس بی‌نیاز کنیم. آنالیس هاگن، مربی یوگا در نیویورک و همچنین نویسنده کتاب یوگای صورت می‌گوید: «زمانی که ماهیچه‌های صورت نمی‌توانند خود را بالا نگه دارند و خوب فعالیت کنند، شما با ضربه زدن با نوک انگشتانتان و تمرین ورزش‌های صورت، در واقع آن ماهیچه‌ها را تقویت می‌کنید. من نمی‌گویم یوگای صورت تمام خطوط را ریشه‌کن می‌کند، اما قطعا می‌تواند تغییری در تمام افتادگی‌های پوست ایجاد کند. در واقع بدون آنکه پای هیچ ماده شیمیایی‌ای درمیان باشد، پوست به جوانی و شادابی می‌رسد. این فرصت خوبی است برای کسانی که نمی‌خواهند از هیچ ماده شیمیایی‌ای برای پوستشان استفاده کنند.»
آثار منفی استرس برای پوست
بر هیچ کس پوشیده نیست که استرس اثر تخریبی بر پوست دارد و بارها تحقیقات مختلف نشان داده‌اند تمرینات خودآرام‌سازی نقش مهمی در رفع تنش و استرس دارند. یوگا حرف‌های ثابت‌شده زیادی دارد. ابتدا ببینیم چطور استرس بر پوست اثر مخرب می‌گذارد. استرس نقش عمده‌ای در سلامت پوست بازی می‌کند. وقتی ما دچار استرس می‌شویم، هورمونی به نام «کورتیزول» ترشح می‌شود که رخداد‌هایی در بدن به دنبال دارد مانند تجمع چربی، خشکی شدید یا چربی پوست، چین‌وچروک و آکنه. آسیب‌دیدن کلاژن، سخت شدن پوست، چین‌وچروک و در کل ظاهری پر از خطوط همگی جزو آثار استرس بر پوست هستند.
خشکی پوست که یکی از نشانه‌های استرس است، باز هم با فعالیت کورتیزول ارتباط دارد. در این مورد، کورتیزول تولیدات طبیعی پوست را که مرطوب‌کننده‌ای به نام «هیالارونیک اسید» است کاهش می‌دهد. همچنین باعث آسیب‌دیدن محافظ طبیعی پوست که عاملی برای بالا رفتن سطح آبرسانی پوست است نیز می‌شود. وقتی این عوامل در معرض خطر قرار گیرند، پوست در اثر استرس خشک و آسیب‌دیده می‌شود.
یکی دیگر از آثار تخریبی استرس روی پوست، تغییر رنگ پوست است. وقتی تحت استرس قرار می‌گیریم، بدنمان آدرنالین تولید می‌کند. با ترشح هورمون آدرنالین، گردش خون در پوست کاهش می‌یابد و مواد مغذی که مهم‌ترینشان اکسیژن است به پوست نمی‌رسد. این حالت اجازه تشکیل شدن سموم را می‌دهد و منجر به پیشرفت سلولیت می‌شود.
چگونه از عوارض پوستی استرس در امان بمانیم؟
ورزش‌ کردن از هر نوعی که باشد به بهبود رنگ پوست کمک می‌کند. وقتی خون جریان بهتری در پوست دارد، سموم موجود کاهش می‌یابند، درنتیجه میزان سلولیت کمتر می‌شود و پوست سرزنده، شاداب، سلامت و شفاف‌تر است. حتما وقتی برای ورزش و آرام‌سازی بگذارید. سعی کنید برای دوری از استرس مسائل را خیلی جدی نگیرید. تمرین مراقبه و تنفس عمیق را در تنهایی و سکوت برای مدتی انجام دهید تا اثر آن را ببینید چرا که تنها عواملی هستند که استرس و تاثیرات آن بر پوست را کاهش می‌دهند و شما قادر نیستید استرس را کامل از زندگی حذف کنید. نکته آخر اینکه خواب خوب هم بسیار مهم است.
خواب نقش مهمی در محدود کردن هورمون کورتیزول ایفا می‌کند. در طول مدت خواب، پوست آسیب‌های روزانه‌اش را بازسازی می‌کند. کمبود خواب پوست را تحت استرس قرار می‌دهد. پس مطمئن شوید حداقل 7 ساعت برای سلامت و پوستی عاری از استرس می‌خوابید.
منبع:Tota- Beauty
ترجمه: نگار جلیلی‌ثابت




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام