0
0

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد ریزش مو برای گروهی از مردان حتی مهم‌تر از اختلالات جنسی است. در بیشتر مواقع، این تصور وجود دارد که شکل ظاهری سر و صورت برای خانم‌ها بسیار مهم‌تر از مردان است و مردان چندان به این موضوع حساسیت ندارند، در حالی که اگر دقیق‌تر نگاهی به بسیاری از آقایان بیندازیم و کمی باب بحث را با آنها باز کنیم، متوجه می‌شویم نه‌تنها این موضوع برایشان مهم است که حتی در برخی موارد از خانم‌ها هم در این زمینه پیشی می‌گیرند. این موضوع را جنبه‌هایی از یک تحقیق که درباره ریزش مو انجام شده، نشان می‌دهد و حتی تا جایی پیش می‌رود که به این نتیجه می‌رسد از دست دادن مو برای برخی از آقایان حتی مهم‌تر از اختلال‌های نعوظ است.
تحقیق فوق‌الذکر را یک آژانس تحقیقی
به سفارش شرکت آلمانی دکتر وولف بین 110 مرد و زن اماراتی انجام داده است. احتمالا می‌پرسید چرا امارات؟ پاسخ این است که کشور امارات متحده عربی در حال حاضر از همه جای دنیا ساکنانی از ملیت‌های متفاوت دارد و می‌شود گفت که این کشور برای خودش تبدیل به جزیره‌ای شده است که افرادی از همه دنیا را در خودش جای داده؛ از آفریقایی و ترک و اروپایی گرفته تا آمریکایی و چینی و عرب.
نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد ریزش مو بزرگترین نگرانی‌ گروهی از این مردان است؛ تا جایی که برخی از آنها عنوان کرده‌اند این مشکل بیشتر از اختلال‌ نعوظ برایشان اهمیت دارد.
طبق نتایج این تحقیق، افرادی که موهای خود را از دست داده‌اند، نه‌تنها اعتماد به‌نفسشان دچار مشکل شده، بلکه 56 درصد آنها گفته‌اند که زندگی اجتماعی‌شان به علت ریزش مو و تغییر چهره دچار نوساناتی شده است و مخصوصا افرادی این مورد را تایید کرده‌اند که دچار ریزش موی شدید شده‌اند. مردانی که شامل 42 درصد پاسخ‌دهنده‌ها به این سوال بوده‌اند، گفته‌اند حتی حاضرند یک سال از عمرشان را بدهند ولی موهای از دست رفته‌شان بازگردد! 35 درصد هم عنوان کرده‌اند به درجه‌هایی از افسردگی و اضطراب بعد از ریزش مو دچار شده‌اند؛ حقیقتی که شاید بسیاری به آن بخندند یا آن را رد کنند اما اگر از متخصصان پوست و پزشکانی که به تخصص کاشت مو اشتغال دارند بپرسید، آن را تایید می‌کنند و با اشاره به حساسیت بالای بسیاری از مردان نسبت به تغییر چهره‌شان می‌گویند: «ریزش مو باعث می‌شود مشکلاتی برای گروهی از مردان ایجاد شود که از جمله این مشکلات می‌توان به کاهش
اعتماد به‌نفس و اختلال در برقراری ارتباط اجتماعی و در پی آن انزوا و خجالت اشاره کرد.»
تحقیق این موسسه اما به اینجا ختم نمی‌شود و از مردانی که ریزش مو و طاسی هم نداشته‌اند این سوال را پرسیده که «ناخوشایندترین وضعیتی که می‌تواند برای ظاهر آنها اتفاق بیفتد، چیست؟» آنها هم اضافه وزن را ناخوشایندترین حالت اعلام کرده‌اند و در درجه دوم ریزش مو را بدترین اتفاقی دانسته‌اند که می‌تواند برای آنها بیفتد.
باورهای درست و نادرست درباره ریزش مو
بخش جالب دیگر این تحقیق به باورهای مردم نسبت به آنچه علت‌های ریزش مو می‌دانند، اختصاص‌یافته و از مردم عادی پرسیده شده که فکر می‌کنند چه عواملی باعث ریزش مویشان شده؟
82 درصد مخاطبان گفته بودند استرس و کمبود ویتامین باعث ریزش مو می‌شود، 79 درصد هم از کیفیت پایین آب شکایت کرده و گفته بودند به نظرشان ریزش موهایشان به‌دلیل این عامل بوده.
اما علت اصلی ریزش مو که بسیاری از آن اظهار بی‌اطلاعی کرده و به آن اشاره نکرده بودند وراثت بود، خصوصا در مردان، اما چرا؟ چه اتفاقی می‌افتد که در مدت نسبتا کوتاهی یک مرد با موهای پرپشت به مردی با موهای کم‌پشت و ضعیف تغییر چهره می‌دهد؟ تصویری که خیلی از ما اگر به آن فکر کنیم، در دور و اطرافمان نمونه‌هایی از آن را پیدا می‌کنیم.
پزشکان در توضیح ریشه‌های ریزش مو می‌گویند: «علت عمده ریزش موی مردان، حساسیت بیش از حد آنها به هورمون دی‌هیدروتستوسترون (DHT) است. این هورمون متابولیتی از تستوسترون است که از طرفی باعث رشد موهای ریش در آنها می‌شود و به همان نسبت به ریشه‌های موی سر که مستعد ضعیف شدن هستند، آسیب می‌زند و آنها را از فردی با موهای پر به کسی تبدیل می‌کند که در چند سال آینده خودش هم با تعجب به عکس چند سال قبلش نگاه می‌کند.»
دلایل علمی درباره ریزش مو که به اینجا می‌رسد ممکن است خیلی‌ها دلسرد شوند از اینکه راهی برای جلوگیری از ریزش موهایشان باشد یا حداقل آن را کنترل کند اما پیشرفت علم و تحقیق‌های جدید جبر وراثت را هم توانسته‌اند تا حد زیادی به عقب برانند. یکی از این تحقیق‌ها را سال 1930 دکتر اگوست وولف و پروفسور سی بروک انجام دادند که باعث تولید محصولی به نام «آلپاسین» شد که بیشتر از آنکه محصول زیبایی شناخته شود، دارویی بود.
وجه تمایز این محصول اما داشتن کافئین بود. دکتر ادولف کلنک، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت ولف در این‌باره می‌گوید: «مصرف کافئین (به ویژه مصرف موضعی آن) می‌تواند با مهار دی‌هیدروتستوسترون و آنزیم فسفودی‌استراز از ریزش مو جلوگیری کند.» او ادامه می‌دهد: «امروزه کافئین جایگاه علمی را به عنوان یک ماده فعال در کاهش ریزش مو به دست آورده و با کافئین موها با وجود حمله تستوسترون، انرژی لازم را برای رشد به دست می‌‌آورند»؛ ویژگی‌ای که کافئین دارد و فقط 3 درصد از مخاطبان نظرسنجی و شاید بیشتر ما از آن بی‌اطلاع باشیم، «در حالی که دکترکلنک می‌گوید: «استفاده از شامپویی که کافئین دارد از سنین پایین‌تر و حتی قبل از ریزش مو به فعال نگه‌داشتن ریشه موها کمک خواهد کرد و حتی می‌تواند برای افرادی که دچار ریزش خفیف مو هستند و هم برای افرادی با زمینه ارثی ریزش مو موثر باشد.» او البته تاکید می‌کند این محصول‌ها نمی‌توانند کمکی به رشد موی جدید روی سر فرد طاس کنند.
مصرف کافئین (به ویژه مصرف موضعی کافئین) می‌تواند با مهار دی‌هیدروتستوسترون و آنزیم فسفودی‌استراز جلوی ریزش مو را بگیرد
لیلا افشار




مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

ارسال ديدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی ابن‌سینای بزرگ می باشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه




ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام